Klassisk i verdensklasse på Klitten

DSF5248_1
Tekst: Erik Poulsen . Foto: Nikolaj Lund

Hvide Sande har over 13 år opbygget et ry som internationalt mødested for klassiske musikere. Bag Hvide Sande Masterclass står den lokale organist, Anne-Marie Hjelm.

Det var egentlig bare den nye organist, der skulle arrangere en kirkekoncert i Hvide Sande.

Men når organisten hedder Anne-Marie Hjelm, så blev der allerede få uger efter hendes ansættelse i 2005 tænkt store tanker om at invitere unge, klassiske musiktalenter til at spille i kirkerne på Klitten. Hun er nemlig selv konservatorieuddannet bag et flygel i Aarhus, har bifag i musikvidenskab og havde gennem 25 år undervist i musik på Det Kristne Gymnasium i Ringkøbing.  

”I Hvide Sande oplevede jeg, hvordan mine mange ideer, som jeg altid har kastet op i luften, blev taget imod på en helt anden måde end i den akademiske verden. Tilgangen er, at ’hvis det er det, du siger, at vi gør, så bakker vi op om det’. Som organist skal jeg arrangere koncerter i kirkerne og ville jo gerne gøre det på et højt niveau, så jeg kontaktede en af mine musikalske venner fra konservatoriet i Esbjerg, finnen Sakari Tepponen, der lovede komme med sin violin. Han så mulighederne for at lave noget større og mere internationalt end blot et par kirkekoncerter, men det havde kirkerne ikke midler til. Og jeg turde i første omgang slet ikke nævne begrebet masterclass, men direktør Henning Davidsen fra Feriepartner Hvide Sande kunne se potentialet i forhold til turister og spurgte, hvad den slags arrangementer hedder i udlandet. Og så kom det til at hedde Hvide Sande Masterclass”, fortæller Anne Marie Hjelm.

I september 2006 kunne hun med støtte fra en bred kreds af ikke mindst lokale sponsorer byde velkommen til den første masterclass i Hvide Sande, hvor kendte professorer i en uge underviste 12 unge musikere fra ind- og udland. Undervejs var der en stribe koncerter i de lokale kirker.
DSF5601_1

Kunstneriske sideskud

Arrangementet var etableret som en selvejende institution fra første færd og udviklede sig hurtigt i de første ti år. Blandt andet da den nuværende kunstneriske leder, Henrik Brendstrup, fra og med det andet år bragte celloen ind i samspillet. Unge fra konservatorier over hele Europa begyndte at sende ansøgninger med lydfiler og videoer for at få lov til at være med i Hvide Sande eller i det mindste at stå på venteliste. Ved ti års jubilæet i 2015 deltog hele 41 unge musikere fra 15 forskellige lande, og ved åbningskoncerten i Helligåndskirken i Hvide Sande blev der overbragt en hilsen fra Hans Kongelige Højhed Prins Henrik, som desværre måtte melde afbud i sidste øjeblik på grund af sin søsters død.

Året efter den kraftanstrengelse havde både Anne-Marie Hjelm og bestyrelsen bag Hvide Sande Masterclass brug for et års pusterum. Blandt andet for at give plads til den klassiske musikfestival Late Summer Festival, som organisten hjalp med at flytte fra København til vestkysten. Her har den efter omplantningen hver sensommer siden været et klassisk sideskud på succesen med masterclass.

Det kunstneriske samspil med de initiativrige kræfter i Hvide Sande har også ført til, at Anne-Marie Hjelm fra 2007 til 2011 var initiativtager til og medarrangør af kunstudstillingen ’Kunst i Slusen’, hvor værkerne hænges op på væggene i slusens manøvregang mellem fjord og hav.

DSF6506_1

Stedet er noget særligt

Det turistmæssige formål med det hele er at tilbyde ’det grå guld’ kulturelle oplevelser, når højsæsonen i sommerhusene begynder at klinge ud. Men selv om Hvide Sande Masterclass afvikles i et naturskønt turistområde, skal årets musiktalenter ikke regne med, at det er en afslappet ferietur til vestkysten. 

”Vi plejer at besøge Lyngvig Fyr, der er en stor oplevelse for de unge. Når de kommer op i toppen og ser ud over klitlandskabet, fjorden og havet, mærker de også den blæst, der næsten altid er der i september. Men ellers er tiden kostbar for de unge mennesker, der alle er her for at blive bedre og kæmpe for en plads i musikverdenen”, fortæller Anne-Marie Hjelm.

Hun gør til gengæld meget ud af, at deltagerne undervejs spiser sammen med bestyrelsen og de mange, lokale frivillige, som arrangementet trækker på.

”Stedet, naturen og atmosfæren i Hvide Sande er en væsentlig del af oplevelsen for de unge musikere. De færdes til dagligt på bonede gulve i højloftede koncertsale med guld på væggene og stuk på lofterne. Det er derfor noget helt andet at komme herud, hvor de cykler med vind i håret og møder folk i byen, der siger hej på vestjysk. For en stund kan de forlade en verden med hård konkurrence og i stedet lade sig inspirere sammen med andre. I Hvide Sande er der ikke konkurrence, og der er knyttet mange venskaber og sågar ægteskaber mellem deltagerne”, siger Anne-Marie Hjelm.

Hun prøver at følge de mange musikere, der har været med gennem årene, og glæder sig over at se, hvordan de efter opholdet i Hvide Sande på tværs af landegrænser har fundet sammen om at optræde i for eksempel Paris. Enkelte af dem vender oven i købet tilbage til vestkysten for at få ny inspiration og netværk, og en israelsk pianist er i år med for ottende gang.

DSF7205_1

Mesterlære med publikum

Arrangementet er begunstiget af, at det lokale menighedsråd fusionerede med Sømandsmissionen omkring det tidligere Sømandshjem, nu Hvide Sande Hotel. Værelserne og husets mange rum, konfirmandstuen og salen er det faste udgangspunkt. Her foregår professorernes coaching som åben undervisning, som alle musikinteresserede er velkomne til at overvære.

Lærere og elever fra musikskoler kommer derfor til havnebyen sammen med for eksempel lokale gymnasieelever fra Ringkøbing for at opleve, hvordan klassiske musikere på internationalt niveau øver sig under kyndig vejledning af kendte navne i musikverdenen.

”Det er imponerende at se en mester arbejde med sit stof. Man skal sammenligne det med oplevelsen af at se en dygtig håndværksmester på en byggeplads, når han viser, hvordan byggeklodserne skal sættes sammen”, siger Anne-Marie Hjelm. 

Blandt hendes opgaver undervejs er at introducere publikum til både øvetimer og koncerter, hvor professorerne i de seneste år også selv har spillet med:

”Den bedste mesterlære er at vise, hvordan du gør, når du selv har fingrene nede i dejen. De unge musikere er heller ikke længere kun studerende, men også færdiguddannede professionelle musikere. Selv om de i forvejen er meget øvede og dygtige musikere, ved de godt, at du som musiker altid er på vej, og derfor har brug for at blive inspireret ved at møde og spille sammen med andre. Masterclass er derfor primært en international inspiration og øvelse i at tackle koncertsituationen. En koncert er jo noget helt andet end at høre musik på en cd. Det er nærvær, og du kan se, hvordan musikerne kæmper. Det er der, musikken lever. Et maleri kan du tage frem, rette til og se på bagefter, mens en koncert er lige nu. Ligesom selve livet”. 

DSF6720_1

Smag - og bliv begejstret

Rejse, ophold og undervisning er gratis for de unge musikere, og professorerne får honorar. Og der skal lejes og opstilles fem flygler fra Leipzig, som skal stemmes før hver koncert. Arrangementet har derfor et budget omkring 700.000 kroner, der er afhængig af støtte fra en stribe sponsorer. Det er også grunden til, at programmet er udvidet mod øst med ekstrakoncerter i både Herborg, Ølgod og Aarhus. Til gengæld har den vestjyske havneby fået en særlig klang i klassiske kredse.

”Hvide Sande Masterclass er blevet et brand. På Det Kongelige Danske Musikkonservatorium i København ved man godt, hvem jeg er, og musikere taler med hinanden om, hvorvidt ’man har været på Hvide Sande’. Ikke i Hvide Sande, men Hvide Sande. Det er da sjovt, at vi også har givet anledning til en sproglig fornyelse”, siger Anne-Marie Hjelm. 

Hun glæder sig også over, at Danmarks Radio undervejs har transmitteret fra masterclass-koncerter, nomineret initiativtageren til P2’s Ildsjæle-pris og igen optager i Hvide Sande, når årets masterclass officielt åbner med professorernes koncert i Helligåndskirken den 24. september.

Blandt professorerne er i år to nye verdensnavne, pianisten Kathryn Stott fra England og violinisten Eszter Haffner fra Østrig, der selv arrangerer festivaler og masterclass, og Anne-Marie Hjelm ser derfor frem til, hvordan de oplever Hvide Sande og måske kan give ny inspiration til det vestjyske koncept.

Det blandede publikum af nysgerrige vestjyder og tilrejsende turister fra hele Danmark på kirkebænkene kan under alle omstændigheder se frem til noget særligt. Også selv om man ikke er vant til at høre klassisk musik:
”Man skal være nysgerrig efter at opleve noget, som man måske ikke vidste, at man kunne få noget ud af. Klassisk musik er lidt ligesom kaffe og cognac. Det smager måske ikke så godt de første gange, men man kan alligevel blive afhængig af det. Og hvorfor ikke benytte lejligheden til at møde det, når nogle af verdens bedste musikere er her, hvor vi har udviklet vores helt egen kultur. Publikum lever sig virkelig ind i oplevelsen og viser begejstring med en kraftig applaus. Der må gerne være lidt italiensk fodboldbegejstring”. 

Artiklen er produceret i samarbejde med Hvide Sande Masterclass.

DSF5811_1

Koncerter i år

Hvide Sande Masterclass 2019 har ti koncerter på programmet:

23. september kl. 16.30: Fyraftenskoncert i Lyngvig fyr
24. september kl. 19.30: Professorernes koncert i Helligåndskirken
25. september kl. 16.00: Koncert i Fiskeriets Hus
25. september kl. 19.30: Koncert i Helligåndskirken
26. september kl. 16.00: Koncert på Anker Fjord Hospice
26. september kl. 19.30: Koncert i Helligåndskirken
27. september kl. 16.00: Afslutningskoncert i Helligåndskirken
28. september kl. 14.00: Ekstrakoncert i Ølgod Kulturhus
28. september kl. 19.30: Ekstrakoncert i Herborg kirke
29. september kl. 15.00: Ekstrakoncert i Aarhus Musikhu

Billetprisen er 100 kr., og der er gratis adgang for børn og unge under uddannelse. 

www.hvidesande-masterclass.dk

Arrangementer
26. april 2024
18b, Harboøre kl. 20.00
Alex Vargas i 18b - UDSOLGT
Tanken om at denne herre igen står på vores program vækker et kæmpe smil på mine læber – vi elske...
26. april 2024
Biohuset, Lemvig kl. 18.30
Back to Black - Hyggeaften i Biohuset
Første hyggeaften i Biohusets nye biografsal. ProgramDørene åbnes fra kl. 18.30 Kl. 18.45 serverin...
27. april 2024
Biohuset, Lemvig kl. 17.30
Hammarskjöld
I 1961 har Dag Hammarskjöld et år tilbage i sin stilling som FN's Generalsekretær. Efterfølgend...
27. april 2024
Biohuset, Lemvig kl. 20.00
Back to Black
BACK TO BLACK er en hyldest til Amy Winehouse – en af de mest ikoniske og savnede stjerner i de...
Se alle arrangementer