Gyldne udsigter

Toldboden på havnen i Lemvig danner sommeren over ramme om danske marinemalerier. Erfaringer skal bane vej for kommende guldaldermuseum.

Tekst: Helle Ringgaard . Foto: Mikkel Jézéquel

I Lemvigs ansigt ud mod havnen lyser en statelig, gul hjørneejendom i to etager op. Bygget for 100 år siden, da enhver respektabel købstadshavn måtte have en toldbod. Indenfor vidner terrazzo- og parketgulve, svungne gelændre, detaljerede dørgreb og udskårne karme om velstand og signalerer fordoms storhed.

Bygningen ejes af Lemvig Kommune. Senest har det kommunale frivilligcenter brugt huset, hvor også turistkontoret havde hjemme i flere år. Men denne sommer tager Toldbodens et skridt mod en ny fremtid; en mulig guldalder som kunstmuseum.

Danmarks største private samling af guldalderkunst har længe ledt efter et egnet sted at møde publikum i egen ret. Ikke blot som styk- og lejlighedsvise udlån til interesserede museer. En gård på Mors, et slot på Fyn, en ejendom i Odsherred. I ingen af de mange billedskønne omgivelser han før har beboet, lykkedes det kunstsamler og –handler Frank Nicolajsen at finde og skabe rammerne for at præsentere sit livsværk.

Han søgte fra Bornholm mod den jyske vestkyst for små 20 år siden, og nu tegner Lemvig til endelig at opfylde udstillingsdrømmene for den 85-årige storsamler.

”De fleste havde nok givet op for længst, men en gal samler som jeg kan åbenbart ikke bare skille sig af med sine billeder. Men nu er de ikke kun mine længere. Nu ejer Vestjysk Kunst Fond en samling af cirka 700 guldaldermalerier, som Lemvig Kommune gerne vil udstille i byens fineste hus. Og det har man nok mest af alt Anne-Mette Flyvbjerg og kulturdirektøren at takke for”, fortæller Frank Nicolajsen.

Et hurtigt smil glimter op i hans øjne. Han vil gerne spille bolden videre til sine to bestyrelseskolleger. Trække interessen væk fra sig selv, hen til den igangværende prøveudstilling af marinemalerier.

Et glimt af fortiden

Frank Nicolajsen har aldrig brudt sig om at blive et kendt ansigt. I kunsthandlerkredse er auktions-anonymitet en fordel; i Frank Nicolajsens tilfælde dog gennem årene også en umulighed i takt med de mange handler og kontakter.

Født som arving til en tømmerhandel på Amager og en ø i Ho Bugt, blandt andet, og med en kostskolegang gennem barndommen, som han med lettelse forlod, har hans livsinteresse samlet sig om smukke ting. Ting han fandt smukke, men som hans samtid lod til ikke at påskønne. Frank Nicolajsen har gennem livet købt og restaureret ejendomme - og et enkelt fragtskib fra 1893, som nu ligger ved Honnørkaj i Svendborg.

Guldalderkunsten har en særlig plads i hans liv. Han grundlagde sin samling med et køb på en Bruun Rasmussen-auktion. Dengang var han for ung til at byde selv og fik assistance af en kammerats familie.

”I guldalderbillederne kan man drømme sig tilbage til, hvordan vores land har set ud. Man kan mene, der er lidt uheldigt, hvad der er sket siden da! Jeg har ikke noget imod, at man kan se, hvad et billede forestiller. Da jeg begyndte at samle, ville jeg ikke have noget fra senere end 1848; guldalderens officielle ophør med døden af de sidste af tidens store malere. Det dogme er dog revideret lidt, så jeg siden har købt værker dateret helt frem til 1950. Men så skal kunstnerne have været døde nogle år og bevist deres værdi”, siger Frank Nicolajsen.

Udstillede anonymt

Anne-Mette Flyvbjerg blev introduceret for Frank Nicolajsen gennem fælles bekendte. Hendes respekt og fascination af hans store kunstsamling og nærmest uudtømmelige viden førte til tillid, venskab og samarbejde. Og til at Anne-Mette Flyvbjerg i dag er ét af tre bestyrelsesmedlemmer i Vestjysk Kunst Fond med uofficiel titel af ’praktisk vandbærer’; ansvarlig for at organisere og koordinere fotografering og katalogisering af hen ved tusind værker. Blandt andet.

”Tænk at få lov at være med til at skabe et museum i så smukke rammer! Det er sjovt og spændende – og et knokkel og en fortsat læringsproces. Jeg har for eksempel lært rigtig meget om databaser efter at være begyndt tilbage i december med at skrive værkerne ind i et word-dokument. Vi havde sparet en del tid, hvis jeg på forhånd havde sat mig ind i Access!”, beretter hun muntert med en hovedrysten, som næsten kan høres.

Allerede sideløbende med sin lærergerning begyndte Anne-Mette Flyvbjerg et årelangt, frivilligt engagement i Lemvigs kunst- og kulturliv: kreativ legekammerat med Riddersalens teaterdirektør Jytte Abildstrøm med skoledage udover det sædvanlige og lokale friluftsforestillinger til følge. Initiativtager til Lemvig Husflidsskole og medarrangør af udstillinger, blandt andet i Kammergalleriet og Tobaksfabrikken. Fundraiser for Colin Archer Laug, som har søsat træskibet S/Y Anni Thrysøe af Lemvig.

Anne-Mette Flyvbjerg medvirkede også aktivt, da Frank Nicolajsen første gang lod dele af sin samling se i Lemvig. Anonymt som ’lokal kunstsamler’ udstillede han en stor, håndplukket buket værker af de lokale kunstnere Jens Søndergaard og Bjerre-fætrene Kristen og Niels i Kammergalleriet.

”Frank kom tit, satte sig stille og nød publikum betragte værkerne. Flere besøgende spurgte selvfølgelig til, hvem denne lokale samler var; så skulle man huske at kigge væk fra ham – og måske lige nå at skjule et smil”, mindes hun.

Allis Helleland bidrager

At hun skulle være gjort af et særligt stof, hører hun ikke gerne tale om.

”Jeg gør jo kun, hvad jeg gør, fordi jeg ikke kan lade være! Jeg finder glæde i at være med til at skabe noget for vores by og egn. Og jo mere her er, jo mere kommer til. Mange yder i forvejen en stor frivillig indsats, og vi håber at finde endnu flere med tid til overs, som vil være med på Toldboden og omkring Vestjysk Kunst Fonds arbejde”, siger Anne-Mette Flyvbjerg.

Foreløbig er det lykkedes hende at få en god flok lokale kræfter - og en stærk national kunstkapacitet med om bord til sommerens prøveudstilling i Toldboden. Tidligere direktør for Statens Museum for Kunst, Allis Helleland, har deltaget i udvælgelsen blandt af Frank Nicolajsens 200 danske marinemalerier fra 1800-tallet. Hun har mødt Vestjysk Kunst Fonds guldaldersamling og tilset maleriernes stand efter mange år i depot.

”Frank forærede mig på et tidspunkt bogen ’13 år med Allis’. Hun stammer jo fra Vandborg, og jeg vidste, at hun havde interesse i guldalderen og skrev speciale om C.W. Eckersberg,  så jeg fandt frem til hende i Vendsyssel. Der kan jo ikke ske noget ved at spørge; man kan højst få nej. Men Allis, som godt kendte Frank Nicolajsens samling af omtale, tændte straks på ideen. Det er en stor glæde at have hende med, og vi er taknemlige over hendes mange besøg”, fortæller Anne-Mette Flyvbjerg.

Allis Helleland er forfatter til marineudstillingens katalog sammen med Frank Nicolajsen. Fortidens søfartsmotiver på væggene i Toldboden spænder vidt; fra fredelige fiskere i smult vande til drabelige krigsskibe i høj sø.

Få museer med guldalderkunst

Vestjysk Kunst Fond og Lemvig Kommune har nu sommeren til at høste erfaringer. Med byrådets godkendelse og en økonomisk håndsrækning fra Færchfonden skal toldbodsbygningens rammer  prøves af og interessen – fra frivillige og betalende besøgende - loddes.

”Til efteråret ved vi meget mere. Vi begynder ikke at søge fonde om midler til at bygge Toldboden om til permanent museum, inden vi ved, hvad bygningen kan og kræver. Og uanset hvad, som kommer til at ske, har vi allerede et helt enestående samarbejde i bestyrelsen og med Lemvig Kommune”, forklarer Anne-Mette Flyvbjerg.

Også fra Lemvig Kommunes plads i bestyrelsen for Vestjysk Kunst Fond ser man fremtiden i møde med forventning:

”Min interesse er at skabe et godt, samlet tilbud til lokale såvel som turister, og Toldboden vil kunne supplere etablerede kulturinstitutioner som Museet for Religiøs Kunst, Lemvig Museum, Tuskær og Bovbjerg Fyr fint. I Jylland viser museer i Randers, Aarhus, Viborg og Ribe guldalderkunst, men et dedikeret guldalderkunstmuseum i Lemvig vil få stor betydning, ikke bare for vores omegn, men for hele Vestdanmark”, siger kulturdirektør Lars Borst Hansen.  

Artiklen er produceret i samarbejde med Lemvig Kommune.

Dansk Marinemaleri

Marineudstillingen vises på Toldboden i Lemvig fra 19. juni frem til søndag den 24. oktober; udgangen af efterårsferien i uge 42.

Åbent kl. 13-17 hele ugen, undtagen tirsdage.

Entré: 50 kroner.

Udstillingen viser værker af blandt andre Emanuel Larsen, Carl Bille, Martinus Rørbye, Carl Dahl, C.F. Sørensen, Anton Melbye, Carl Neumann, Laurits Holst, Carl Locher, Christian Mølsted og Christian Eckhardt.
Arrangementer
25. maj 2022
Thyborøn By, fra kl. 9.30
Owen Awten i Thyborøn
OWEN AWTEN I THYBORØN D. 25. MAJ!Butikkerne holder åbent fra 9.30-22.00. Butikkerne giver 20...
26. maj 2022
Biohuset, Lemvig kl. 15.00
Bad Guys - De er super barske
Ingen har nogensinde fejlet så hårdt i at prøve at være så god som Hr. Ulv, Don Piranha, Miste...
26. maj 2022
Biohuset, Lemvig kl. 17.30
Top Gun 2: Maverick
Efter over 30 års tjeneste som en af Flådens bedste piloter befinder Pete ”Maverick” Mitchell (To...
26. maj 2022
Biohuset, Lemvig kl. 20.00
Downton Abbey: En ny æra
Endelig er det historiske drama om familien Crawley og deres trofaste tjenerstab tilbage ...
Se alle arrangementer
Nyheder